Swedbank byter ut sina Visakort till förmån för Mastercard, vilka de fått ett förmånligare avtal med. Redan under 2012 bestämde sig Swedbank för att fasa ut sitt samarbete med Visa. Bankkunderna får nu hålla tillgodo med Mastercard, men historiskt har Swedbank haft Visa som främsta samarbetspartner.
Swedbank hävdar att de fasar ut merparten av Visakorten då Mastercard passar dem bättre. Mastercard ger bra support samtidigt som de även ger bra stöd i utvecklingen av nya och befintliga tjänster, bl.a. mobila betalningstjänster. Bytet till Mastercard ska ske successivt i takt med att kundernas Visakort ska förnyas. Kunderna ska inte märka någon skillnad då Mastercard är lika gångbart som Visa. Men den som trots allt vill fortsätta med Visa ska få möjlighet att göra det. De övriga svenska storbankerna erbjuder både Visa och Mastercard.
Men vad kan det egentligen bero på?
Nu spekulerar jag såklart eftersom jag inte har total insyn i Swedbanks beslut. Det kan vara så att det förmånligare avtalet från Mastercard gör att banken kan ta ut högre marginaler mot dig som bankkund. Självklart ska en bank kunna ta ut vinst på de tjänster de erbjuder, men det verkar som de har mycket stora möjligheter att göra vinst nu för tiden. Tänk bara på hur mycket du själv gör när det kommer till dina bankaffärer. Du har en internetbank som gör att banken kan minska personalstyrkan och göra bättre vinst. Just det exempelt är ju även till fördel för dig som kund eftersom du slipper åka till banken för att föra över pengar mellan konton eller betala dina räkningar.
Sedan har vi bankernas minskade kontanthantering. Mitt bankkontot har bara kontanthnatering et par timmar runt lunch varje vardadag. Det går alltså inte att komma med kontanter till banken för att sätta in dem på ett konto under hela kontorets öppettider. Att hantera pengar är ju en av bankernas främsta uppgift. Hur fasen kan man motivera den minskade kontanthanteringen?